Conferința regională organizată la Timișoara, cu tema "Medierea - polița de asigurare a medicului și pacientului", a reușit să aducă la aceeași masă toate părțile implicate într-un conflict din domeniul medical: medici, pacienți, societăți de asigurări, reprezentanți ai pacienților, juriști și mediatori.
Cu acest prilej, au fost puse în discuție teme interesante și de actualitate legate de rezolvarea conflictelor printr-o metodă amiabilă, respectiv medierea.
Medici, manageri ai celor mai cunoscute spitale de stat si private, profesori universitari de la UMF Timișoara, de la Facultatea de Drept, judecători din cadrul Curții de Apel și Tribunalului Timiș, precum și din cadrul Judecătoriei Timișoara, avocați din cadrul Baroului Timiș, reprezentanți ai câtorva firme de asigurări din Timișoara și, evident, mediatori au avut un util schimb de opinii, de unde a reieșit concluzia că rolul medierii - ca metodă alternativă de soluționare a conflictelor - este benefic pentru toate părțile implicate într-o dispută.
S-a punctat faptul că rezolvarea cauzelor de malpraxis medical prin intermediul instanței de judecată poate avea o durată de ani de zile, soluția instanței nefiind una avantajoasă pentru toate părțile implicate în conflictul dedus judecății.
De asemenea, s-a reiterat necesitatea recomandării procedurii medierii de către a judecatori.
Având în vedere faptul că există un serios vid legislativ în domeniul Legii 95/2006, medicii prezenți au pus în discuție necesitatea completării respectivului act normativ cu reglementări care să răspundă cerințelor actuale ale participanților în procedura malpraxisului medical.
În ceea ce-i privește pe asigurători, aceștia au adus în discuție problema cuantumului primei de asigurare, deoarece asigurările obligatorii nu acoperă cuantumul despăgubirilor morale și astfel se ajunge la situația în care asiguratul este obligat să depună eforturi suplimentare pentru a achita suma despagubită.
Un alt aspect pus în discuție a fost acela al momentului în care medierea poate avea loc. Ca o concluzie, în acest sens, se poate spune că medierea poate începe din momentul în care s-a conștientizat că există un conflict, acesta fiind cauzat de o posibilă eroare medicală.
Întrucât, peste 8o% dintre conflictele din domeniul medical pot fi rezolvate prin mediere (realizarea unui pod de comunicare între pacient și medic), s-a concluzionat necesitatea impulsionării utilizării acestei proceduri atât de utile pentru creșterea și conservarea încrederii avută de cetățeni în actul medical și în sistemul sanitar autohton.
Mediator Codruța Cristina Obârșie
Reprezentantul de pe lângă Curtea de Apel Timiș